Jyrki J.J. Kasvi Jyrki J.J. Kasvi (vihreät, Espoo)

Lapsirauhan julistus

  • CC 4.0 BY Jyrki Kasvi
    CC 4.0 BY Jyrki Kasvi

HS gallupin mukaan suomalaisten enemmistö uskoo kulttuurin selittävän seksuaalirikoksia. Vaikka kulttuuri ei selitä läheskään kaikkea, sillä on merkitystä, paitsi joidenkin rikostilastoissa yliedustettujen maahanmuuttajaryhmien, myös ns. kantasuomalaisten osalta.

Joka tapauksessa on muistettava, että vain hyvin pieni vähemmistö mistään ihmisryhmästä syyllistyy seksuaalirikoksiin. Kulttuuri ei tuomitse ketään rikolliseksi.

Meidän suomalaisesta kulttuuristamme kertoo kuitenkin jotain se, että emme ole yhteiskuntana halunneet nähdä, millaista massarikollisuutta lasten seksuaalinen hyväksikäyttö Suomessa on. Se on meille ilmeisen tabu aihe. Pelkästään vuonna 2017 viranomaisten tietoon tuli 817 lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä ja 290 törkeää lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä. Kolmen lööpin ainekset päivässä. Onneksi trendi sentään on laskeva.


                                                2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017

Lapsen seksuaalinen
hyväksikäyttö                        1130 1089 1009  890    874  867    817

Törkeä lapsen
seksuaalinen hyväksikäyttö  412    363  390   437    295  320    290

Viranomaisten tietoon tulleet rikokset. Tilastokeskus.


Jos Oulussa paljastuneissa hyväksikäyttötapauksissa on jotain hyvää niin se, että ne ovat pakottaneet meidät näkemään lasten seksuaalisen kaltoinkohtelun laajuuden Suomessa. Pelkästään Oulun poliisipiirissä on tutkinnassa vuosittain lähes sata lapsiin kohdistunutta seksuaalirikosta.

Seksuaalirikoksille on tyypillistä, että vain murto-osa niistä tulee viranomaisten tietoon. Häpeä ja pelko saavat uhrit vaikenemaan, eikä uhreja syyllistävä ilmapiiri auta asiaa. Esimerkiksi naisuhritutkimuksen mukaan seksuaalisen kanssakäymiseen pakotetaan noin 15 000 suomalaista naista vuodessa, joista poliisin tietoon tulee vain 500-700. Myös lasten seksuaalisessa hyväksikäytössä on siis todennäköisesti kyse useista tuhansista lapsista joka vuosi!

Teini-ikäisten ikäluokkien koko on noin 60 000 eli on helppo laskea, että merkittävä osuus jokaisesta suomalaisesta ikäluokasta joutuu lapsena seksuaalirikoksen uhriksi. Kuka vastaa siitä, että he saavat tarvitsemansa avun ja tuen heti ja riittävän pitkään?

Kulttuuri ei ole kiveen hakattu. Sitä voi muuttaa. Esimerkiksi meidän asenteitamme parisuhdeväkivaltaan on muutettu sitkeällä työllä vuosikymmenten ajan. Enää puolison “ojentamista” ei pidetä perheen sisäisenä asiana. Enää ei vitsailla naapurin emännän olevan “nyrkin ja hellan välissä”. Aviopuolison raiskaaminen on ollut Suomessa rikos vuodesta 1994. Niin, nuorempien sukupolvien voi olla vaikea uskoa, että vielä 25 vuotta sitten oman aviopuolison sai Suomessa laillisesti raiskata.

Meidän on muutettava samaan tapaan kulttuuriamme myös lasten seksuaalisen kaltoinkohtelun suhteen. Me emme saa turtua sen “normaaliuteen”. Me emme saa syyllistää uhreja esimerkiksi pukeutumisesta tai päihtymisestä. Meidän on kannustettava uhreja ottamaan yhteyttä viranomaisiin. Meidän on tarjottava uhreille apua ja tukea.

Suomi on ollut naisille vaarallinen maa jo vuosisatoja, vaikka etnonationalistit väittävät, että  vasta maahanmuuttajat ovat tehneet Suomesta naisille turvattoman. Suomessa on jouduttu puolustamaan naisrauhaa jo keskiajalla. 1300-luvulla julistetun naisrauhan lisäksi nyt olisi korkea aika julistaa Suomeen myös lapsirauha. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (52 kommenttia)

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Lasten seksuaalisen hyväksikäytön kokonaismäärä näyttää olleen laskeva usean vuoden ajan peräjälkeen. Todellista kehityssuuntaa on kuitenkin vaikea arvioida, koska vain pieni osa hyväksikäyttötapauksista on tullut viranomaisten tietoon.

Pidän tärkeänä, että tilastoa pidetään kuitenkin nähtävillä. Lasten hyväksikäyttötapauksista jokainen on merkittävä. Lasten tulisi saada varttua rauhassa.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Voisiko blogisti selventää, kuinka suureen vastaajamäärään tuo naisuhritutkimuksen arvio 15000 perustuu? Mikä on sen perusteella vaikkapa 90 tai 95% luottamusvälin alaraja?

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Miksi puhutaan hyväksikäytöstä lasten osalta, kysehän on raiskauksesta. Eikö törkeä hyväksikäyttö sitä paitsi aina tarkoita raiskausta. Nämä käsitteet ovat jotenkin harhaanjohtavia? Pitäisi puhua asioista niiden oikeilla nimillä.

Suomeen on pakolaisten myötä rantautunut uudenlaisia raiskausmuotoja - Joukkoraiskaukset. Liittyykö tämä siihen että tulijat ovat olleet mukana sotimassa? Sodissahan harrastetaan joukkoraiskauksia kun halutaan häväistä vihollisen naiset ja miehet.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Ei välttämättä. Ymmärtääkseni termin "hyväksikäyttö" alle menee mm. se lapsilleen stripannut äiti.

Käyttäjän jyrkikasvi kuva
Jyrki Kasvi

Hyväksikäyttö on rikoslaissa käytetty rikosnimike, jota käytetään tilastoinnissa. Käynnissä on kuitenkin keskustelu siitä, että rikosnimike muutettaisiin nimenomaan raiskaukseksi.

Rikoslain 20 luku §6 §7 §7a

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/188900...

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Ihanko tosissaan jossain on keskusteltu hyväksikäytön muuttamista raiskaukseksi?Toki kansanedustaja tietää lainsäädännön kiemurat normikansalaista paremmin, mutta eikös kuitenkin ole niin, että keskustelua on käyty nimenomaan törkeän tekomuodon osalta?

Käyttäjän jyrkikasvi kuva
Jyrki Kasvi Vastaus kommenttiin #10

Rajanveto vaatii vielä keskustelua, se on totta. Voi olla että raja menee jommankumman nykyisen rikosnimikkeen sisälle.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Raiskaus on sellainen, missä ollaan sukupuoliyhteydessä käyttämällä väkivaltaa tai sen uhkaa, tai esimerkiksi tiedotonta tilaa.

Hyväksikäytössä taas käytetään hyväksi toisen iästä tai muusta johtuvaa ymmärtämättömyyttä, jolloin uhri suostuu sukupuoliyhteyteen. Tällöin uhri voi olla jopa se aloitteellinen osapuoli ja "tekijä" vain suostua tekoon.

Tässähän oli taannoin hyvä esimerkki Kaliforniasta, jossa 37-vuotias Asia Argento (nainen) olisi "raiskannut" 17-vuotiaan miespuolisen ihailijansa, joka oli lähetellyt alastonkuvia itsestään Argentolle ja muutenkin ollut sukupuoliyhteydessä selvästi varsin omatoimisesti.

50 000 rajan ylittäneen kansalaisaloitteen raiskauksen muuttamisesta suostumusperusteisesti perusteella Argento olisi ollut raiskaaja ja pitäisi tuomita ehdottomaan vankeuteen. Ehdotuksessa kyseessä on aina törkeä raiskaus jos toisen ikäraja on alle 18 vuotta ja tuomion minimi 2 vuotta vankeutta. Argenton 17-vuotias fani ei lakialoitteen tekijöiden mukaan olisi "kyennyt muodostamaan tahtoaan" sukupuoliyhteyteen, koska on lapsi.

Käyttäjän jrusanen kuva
Jari Rusanen

Perussuomalaiset korostavat kovasti sitä, että islam-uskoiset maahanmuuttajat ovat yliedustettuina raiskausrikoksissa. Korostavat ja saavat ihmisten tunteisiin vedoten - osittain halpahintaisestikin - lisäkannatusta puolueelleen.

Mutta mikä on vihreitten motiivi? Miksi vihreät tekevät juuri päinvasoin ja vähättelevät islam-uskoisten osuutta raiskausrikoksissa? Eikö olisi parempi puhua totta eikä vähätellä, hämätä ja selitellä sen emenpää kuin liioitellakaan?

Fiksuna ja oppineena miehenä myös Kasvin kannattaisi myöntää, että vihreiden ottama vähättelevä kanta Oulun ja muihin tapahtumiin sataa nimenomaan perussuomalaisten laariin ja kärjistää vastakkainasettelua Suomessa. Oulussa peli lienee jo menetetty ja persut kovassa nosteessa.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Vihreiden motiivi on pääsääntöisesti se, että jokainen raiskaus on väärin ja jokainen rikos pitää huomioida ja estää. Riippumatta tekijän kansallisuudesta. Kummastelemme sitä, että raiskaus kelpaa poliittiselle agendalle vain jos sen tekijänä on maahanmuuttaja. Tästä väkisinkin seuraa sellainen johtopäätös, että eräille tahoille ei naisten itsemääräämisoikeudella ei ole väliä paitsi jos siitä saadaan kättä pidempää maahanmuuttokeskusteluun. Noin 80% Suomessa tehtävistä seksuaalirikoksista tapahtuu edelleen kantaväestön toimesta, jos raiskauksia todella halutaan ehkäistä, ei tätä ryhmää voi sivuuttaa.

Käyttäjän jyrkikasvi kuva
Jyrki Kasvi

Miten teksti mielestäsi vähättelee mitään? Vai onko kyse esim sen toteamisesta, että "vain hyvin pieni vähemmistö mistään ihmisryhmästä syyllistyy seksuaalirikoksiin." tai että "kulttuuri ei tuomitse ketään rikolliseksi."

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

Kun joku Oulun ajankohtaisista tapahtumista huolestunut ihminen lukee tuon jutun, hän saattaa kiinnittää huomiota siihen, että jutussa mainitaan maahanmuuttajat kaksi kertaa ja Oulu kaksi kertaa, mutta muuten juttu korostaa Suomen muun seksuaalirkollisuuden ongelmia. Jos on vähääkään taipumusta ajatella niin, että vihreät yrittäisivät valkopestä Oulun tapahtumia, ajatus saattaa lähteä varkain tuollaisille urille. Se että voi jälkikäteen väittää, että artikkeli suhtautui tasapuolisen tuomitsevasti kaikkeen Suomen seksuaalirikollisuuteen ei ehkä korjaa tilannetta. Tilanne voisi olla toinen, jos juttu olisi käsitellyt pääosin ja kattavasti akuutteja ongelmia ja analysoinut niitä, ja viitannut muiden perinteisempien seksualirikosten rooliin ja tärkeyteen painokkaasti, mutta hieman lyhyemmin.

Käyttäjän jyrkikasvi kuva
Jyrki Kasvi Vastaus kommenttiin #9

Itse olen ollut huolissani siitä, että Oulun sinänsä vastenmieliset tapaukset vievät huomion kaikista muista, yli tuhannesta yhtä vastenmielisestä tapauksesta, joita ei vaan ole käsitelty julkisuudessa yhtä paljon. Mielestäni lasten seksuaalisen hyväksikäytön suuri määrä Suomessa on nimenomaan se "akuutti ongelma".

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu Vastaus kommenttiin #13

Toisaalta seksuaalirikokset ovat aina kiinnostaneet ihmisiä. Kyllä lestadiolaisten ja katolisten jutuista on puhuttu paljonkin, ja tuomioiden tasosta eri puolella Suomea, ja lainsäädännön uudistamisesta. Jos lapsiin kohdistuneet seksuaalirikokset ovat erityisen tärkeä ongelma, näihin uusimpiin tapauksiin pitäsi kai kiinnittää huomiota erityisen paljon.

Käyttäjän JuhaniKleemola kuva
Juhani Kleemola

Yhtä jaloa on todeta, että vain äärimmäisen pieni osa kolmannen valtakunnan natseista teki minkäänlaisia julmuuksia juutalaisia kohtaan.

Ja mitä Ouluun tulee, niin jokainen voi päätellä onko luku pieni: mikäli Oulussa otetaan satunnaisesti bussilastillinen irakilaisia ja afganistanilaisia turvapaikanhakijoita, on bussissa keskimääräisesti ainakin yksi vuoden aikana lapsiraiskauksesta rikostutkinnan alainen henkilö.

Mikä into on vihreillä puolustella raiskaajia sillä että "muutkin raiskaa". Oksettavaa ja psykopaattista ajattelua.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Halpahintaisesti? Sehän on aivan totta.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Kulttuuri selittää seksuaalirikoksia. On loogista olettaa, ettei edelleenkään valhoillislestadiolaisten tai jehovantodistajien piiristä lapsen hyväksikäyttötapaukset tule viranomaisten tietoon. Onko esim. Oulussa viranomaisten tietoon tulleet tapaukset kaikki tutkittu?
Oulu ei sattumalta ole tapahtumien keskiössä. Sekä kotoperäiset että vieraat saalistaa otollisella maaperällä. Tämä ei ole uusi ilmiö, vaan sillä on pitkät varjot.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Pitkästä aikaa tolkun ihmisen kirjoitus tästäkin aiheesta!

Käyttäjän ajjmikkola kuva
Jouko Mikkola

Ettei nyt Ruotsi olisi sentään vielä vaarallisempi maa naisille ja lapsille, kuin Suomi.

Nimittäin viime vuoden ensimmäisellä puoliskolla Ruotsissa ilmoitettiin 3 570 raiskausta kaikkiaan. Lapsiin(0-17)kohdistuneita raiskauksia ilmoitettiin tuona aikana 1 580, ja kyse siis tosiaan vasta vuoden 2018 ensimmäisestä puoliskosta. 7% kasvua verrattuna vuoden 2017 samalle ajanjaksolle.

Käyttäjän jyrkikasvi kuva
Jyrki Kasvi

Mikäli olen ymmärtänyt oikein, Ruotsissa on poikkeuksellisen alhainen ilmoituskynnys eli seksuaalirikoksista tulee suurempi osuus viranomaisten tietoon.

Tuija Ruotsalainen

Outo kommentti. Ihan kuin se olisi epänormaalia että useat tapaukset ilmoitetaan. Tässä maassa tuskin on ilmoitettu vielä murto-osaa kaikesta tapahtuneesta ja lisää raiskauksia ilmoitetaan uutisissa (ne mitkä nyt ilmoitetuiksi tulevat) joten ilmiö ei taatusti ole laskussa. Tässä mennään samaa tietä kuin Ruotsissa, kohta ei ole mahdollista edes mennä kaikkiin kaupunginosiin kun siellä on liian vaarallista. Hyssyttely ja tyhjänpuhuminen ei ainakaan ole nyt paikallaan. Tai jotkut typerät kurssit maahanpyrkivien opastukseksi. Jos heillä ei ole samat arvot kuin suomalaisilla niin sitten ei ole. Ja jos ei sovi olla maassa maan tavalla niin maasta pois. Ainakin yksi varma ehto on jos ja kun äänestän. Ja vihreät eivät ikinä sitä ehtoa täytä.

Käyttäjän elina kuva
Elina Moustgaard Vastaus kommenttiin #35

Kommentti on täysin Vihreiden linjan mukainen. Poliittisesti korrekti.

Jo kymmenen vuotta sitten tempperamenttinen Anni Sinnemäki tokaisi Matti Vanhaselle: Onhan se hyvä että pääministeri on käynyt Saharan eteläpuolisessa Afrikassa tutustumassa siihen mikä on meidänkin tulevaisuutta. - Ajankohtainen ykkönen 23.03.2010. Kuukautta myöhemmin Anni heitti tv:ssä Jutta Urpilaisen silmille kossua ja lenkkimakkaraa, kun tämä pahoitteli mamunaisten kielitaidottomuutta ja eristyneisyyttä 20v Suomessa elämisen jälkeen. Kyse oli silloinkin islamilaisesta sovinismista. Astetta fanaattisemmin uhosi nykyfeministien Atlas Saarikoski tahtovansa sotatilan tänne, valkoista patriarkaattia vastaan.

Vihreiden poliittinen islam-myönteisyys näkyi selvästi jo silloin ja näkyy se edelleenkin, erityisesti suomalaisen miehen syyllistämisenä aina, kun paternalistinen islam näyttää oman raiskauskulttuurinsa kasvot, otetaan esille oma kansallinen raiskauskulttuuri, jotta voidaan lakaista maton alle tyttöjen silpomiset, uskonnon ylläpitämä neitsytkulttuuri- ja lapsiseksi, musliminaisten täyttämät turvakodit ja mamulasten huostaanotot, sekä Oulun myötä otsikoihin noussut uskontonationalistinen joukkoraiskausilmiö, joka on kaikille islamisoituneille EU-maille ominaista ala-kulttuuria samanlaisine ekstremistis-uskonnollisine piirteineen.

Vihreiden islamisoituminen ei ole ainut totaalinen takinkääntö arvopolitiikassa, myös strategisesti tärkeän kansallisomaisuuden myynti yhdessä Kokoomuksen ja Keskustan kanssa on kestämätöntä äärikapitalismin lobbauspolitiikkaa, jonka seurauksena mummolla ei ole varaa lämmittää mökkiänsä. Jokamiehen oikeus ja pohjavedet ovat vielä meidän käytössämme, mutta ei kauan, jos kansa mitään noista puolueista äänestää, demarit mukaan lukien.

Käyttäjän ajjmikkola kuva
Jouko Mikkola Vastaus kommenttiin #36

Ruotsissahan islamisteja on päässyt soluttautuun juuri vihreisiin eniten, ja skandaaleja on tullut. Mutta se kertoo vaan siitä että islamistit pitävät vihreitä niin naiiveina ja hölmöinä, että juuri siihen puolueeseen on kannattanut yrittää.

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

Jyrki, suosittelen lukemaan tämän (ja suosittelemaan kavereillesikin):

Don't Think of an Elephant!: Know Your Values and Frame the Debate--The Essential Guide for Progressives:

https://www.amazon.com/Dont-Think-Elephant-Debate-...

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Kasvi teki tästä sitten suomalaisten ongelman, vaikka puheenaihe tässä on ollut *ulkomaalaisten seksuaalirikokset*.

Kasvi siis vaihtoi puheenaihetta. No, mikäs siinä, jos varsinainen puheenaihe ei kiinnosta.

Lisäksi, Kasvi jätti pois vuoden 2010, jonka luvut olivat:

926
82

ja sai näin tilaston näyttämään siltä, kuin se olisi laskeva. Epärehellisyyttä siis.

Oikeasti tilasto on ollut 1990-luvulta asti nouseva: https://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/Stat...

Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö, törkeä lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö
1980 211
1981 113
1982 204
1983 149
1984 320
1985 352
1986 299
1987 145
1988 407
1989 226
1990 186
1991 120
1992 265
1993 774
1994 352
1995 315
1996 595
1997 592
1998 466
1999 399
2000 504
2001 514
2002 635
2003 744
2004 846
2005 946
2006 1 043
2007 1 025
2008 1 321
2009 1 068
2010 1 102
2011 1 682
2012 1 567
2013 1 657
2014 1 416
2015 1 230
2016 1 242
2017 1 168

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

Nousua tuossa näkyy tosiaan olevan. Tai asian voi nähdä myös niin, että puolivälissä käyrää on jonkinmoinen hyppäys. Laskin huvikseni keskiarvot ennen ja jälkeen EU-jäsenyyden (1995). Valitettavasti vuoden 2018 tiedot vielä puuttuvat. Ennen jäsenyyttä keskiarvo oli 275, jäsenyyden aikana 960. Tilastot ovat sellaisia millaisina ne haluaa lukea :-).

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

"Tai asian voi nähdä myös niin, että puolivälissä käyrää on jonkinmoinen hyppäys."

Jep, näin tosiaan näyttäisi.

Mitä tapahtui 1990-luvun alussa...

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu Vastaus kommenttiin #30

Edelliseen kommenttiini littyen, 1990-luvun alussa Suomi lähti avaamaan rajojaan Eurooppaan. Jos haluaa, myös Schengen-alueeseen liittymisen ajankohdan voi nähdä tuossa käyrässä merkittävänä (2001). :-)

(En silti halua väittää, että nämä todistaisivat syy-yhteyden. Muitakin selityksiä voi löytyä, kuten vaikkapa tilastointiin liittyvät, tai ilmoitushalukkuuteen liittyvät.)

Käyttäjän jyrkikasvi kuva
Jyrki Kasvi

Rikokset ovat ainakin minun mielestäni yhtä tuomittavia siitä riippumatta, kuka tekijä on. Siitä olemme selvästi eri mieltä.

Pitkät aikasarjat ovat haastavia, koska tilastointimenetelmät ja rikosten määritelmät laissa muuttuvat. Käytin Tilastokeskuksen palvelua, joka antoi luvut vuoteen 2011 asti. Poliisilla on ollut myös aiemmin varsin kirjavia tilastointikäytäntöjä: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/1...

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Tuo blogissa oleva linkki antaa kyllä vuoteen 2010 asti...

Käyttäjän jyrkikasvi kuva
Jyrki Kasvi Vastaus kommenttiin #28

Piti oikein katsoa, niinpä näyttää, en huomannut vierittää viimeistä riviä näkyviin. Kiitos korjauksesta.

Käyttäjän RaimoLaakso kuva
Raimo Laakso

Sitäkään ei uskoisi, että Ruotsi on raiskaustilastoissa toiseksi pahin maa Etelä-Afrikan jälkeen väkilukuun suhteutettuna. Ruotsalaisten raiskaustaipumuksesta ei julkisuudessa paljoa puhuta.

Käyttäjän jyrkikasvi kuva
Jyrki Kasvi

Olen ymmärtänyt, että Ruotsissa ilmoituskynnys on poikkeuksellisen alhainen eli suurempi osuus seksuaalirikoksista tulee viranomaisten tietoon.

Käyttäjän RaimoLaakso kuva
Raimo Laakso

Ajatellaanpas nyt järjellä välillä. Tuo toinen mainitsemani valtio oli Etelä-Afrikka ja toisen pitäisi olla länsimainen sivistysvaltio. Silloin ei ilmoituskynnys ole syynä vaikka elettäisiin missä satumaassa. Nyt on liian mustat lasit silmillä.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Ruotsissa taidetaan edelleen tilastoida jokainen akti erikseen. Jos mies on pannut pikkupoikaa kymmenen kertaa, niin tilastoihin merkitään kymmenen raiskausta. Suomessa tutkitaan ja tilastoidaan yksi tapaus.

Käyttäjän JouniKivel kuva
Jouni Kivelä

"Suomi on ollut naisille vaarallinen maa jo vuosisatoja, vaikka etnonationalistit väittävät, että vasta maahanmuuttajat ovat tehneet Suomesta naisille turvattoman. Suomessa on jouduttu puolustamaan naisrauhaa jo keskiajalla. 1300-luvulla julistetun naisrauhan lisäksi nyt olisi korkea aika julistaa Suomeen myös lapsirauha. "

Keskiajalla naisia ahdistelivat, nimenomaan Karjalassa, ulkomaalaiset palkkasoturit.

Käyttäjän jyrkikasvi kuva
Jyrki Kasvi

Ennen Karjalan naisille julistettua naisrauhaa se oli ollut jo voimassa Ruotsin valtakunnassa, myös Suomessa. Karjalan julistus nyt vaan sattuu olemaan ensimmäinen säilynyt Suomea koskeva virallinen asiakirja

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

Taitavasti ja lahjakkaasti on taas poikauhrit unohdettu. Onko Vihreiden poliittinen linja?

Naisista, tytöistä, vaimoista riittää juttua. Missä pienet poikauhrit?

Lapsiin kohdistuvan seksuaalisen hyväksikäytön uhreista puolet on poikia.

Tekijänä siis joko naiset tai seksuaalivähemmistön edustaja. Molemmat Vihreiden erityissuojelussa?

https://www.statista.com/statistics/203831/number-...

#puoletpoikia
#alaunohda

Käyttäjän jyrkikasvi kuva
Jyrki Kasvi

Yritin kyllä kirjoittaa tarkoituksella sukupuolineutraalisti. Vain lopun viittausta naisrauhaan ei ollut mahdollista neutraloida, koska se olisi tehnyt väkivaltaa historialle, johon halusin viitata. Ainoa muu sukupuolettunut kohta on viittaus vitsiin emännästä nyrkin ja hellan välissä, eikä senkään neutralointi olisi ollut ongelmatonta.

Sukupuolten mainitsematta jättäminen ei ehkä ollut viisasta, sillä meillä on vahvasti sukupuolettuneet mielikuvat, ja jos esim seksuaalista väkivaltaa käsittelevässä tekstissä ei erikseen mainita tyttöjä ja poikia, luemme sen helposti tarkoittavan vain tyttöjä.

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

Jäi yritykseksi kirjoittaa sukupuolineutraalisti. Naiset ja sukupuolivähemmistöt seksuaalirikosten tekijöinä Vihreiden erityisessä suojeluksessa?

Koko rinnastus Oulun tapahtumiin, jossa uhrit olivat tyttöjä, sopii agendaan jossa lasten seksuaalinen hyväksikäyttö vääristetään vain tyttöihin liittyväksi asiaksi.

Viittaus naistutkimukseen ajaa täsmälleen tätä samaa asiaa.

Kuten viittaus «vaimosta nyrkin ja hellan välissä » ja raiskauksesta avioliitosta.

Ja naisrauhasta.

Systemaattista.

#puoletpoikia
#alaunohda

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Joidenkin ulkomaalaisryhmien korostumisessa seksuaalirikoksissa voivat korostua hieman sellaisetkin syyt, mitkä eivät välttämättä miellytä rajatkiinni-miesväestöä.

Ihan jo se, että monien etnisten tai ulkomaalaisryhmien miehet ovat hyvin ulospäinsuuntautuneita ja rohkeita verrattuna ujoihin suomalaismiehiin. Tässä voi ajatella vaikkapa amerikkalaismiehiä, jotka itsevarmuudellaan ja esiintymiskyvyllään helposti kääntävät suomalaisneitojen päät.

Siinä, kun suomalaismies vuositolkulla katselee kaivattuaan sivusta ja kerää rohkeutta lähestyä, turvapaikanhakija näkee tytön ja menee suoraan kuiskuttelemaan sulosanoja. Tämä on jo ihan matkaillessakin välttämättömyys, että jos näkee kivan tytön, täytyy lähestyä heti tai ei koskaan. Jos lähestyminen epäonnistuu niin eipä menetä mitään, kun ei muutenkaan tyttöä enää koskaan näe.

Voiko pakolaisia syyttää suomalaismiesten ujoudesta?

Epäilemättä kulttuuriset syyt voivat olla osa ongelmaa, mutta tavalla jota maahanmuuton vastustajat eivät ehkä haluta korostaa.

Mitä ikään tulee, suomalaislapset ja nuoret aikuiset viettävät lähtökohtaisesti noin 8 tuntia päivässä oman ikäryhmänsä kanssa kouluissa ja oppilaitoksissa, joten ei liene yllättävää, että sukupuolten väliset kontaktitkin ensisijaisesti syntyvät siinä ryhmässä. Turvapaikanhakijoilla ei ole samaa selkeää kerrostumista ikäryhmien mukaan vaan heitä peräti kannustetaan saamaan yhteyksiä kantaväestön nuoriin esimerkiksi nuorisotaloissa, joissa ikäryhmät ovat sekoittuneempia.

Usein epäilemättä voi olla kyse myös siitä, että itse ulkomaalaisuus tai turvapaikanhakijan rooli tekee miehistä mielenkiintoisia ja peräti jännittäviä, mikä toki on usein "vetovoimatekijä" naisten kohdalla. Suomalaismiehet itsekin maahanmuuttovastaisuudellaan viestivät tytöille, että pelkäävät pakolaismiesten seksuaalisuutta.

Somen kertoman mukaan tästä on kyse ollut joissain näissä hyväksikäyttötapauksissakin, että nuoret tytöt ovat ihan itse liimautuneet kiehnäämään näiden vähän vanhempien nuorten miesten seuraan. Sellaisesta toki helposti seuraa laittomuuksia.

Se epäilemättä voi myös vituttaa monia, että useimmiten ei mitään rikosta tapahdukaan, vaan tapahtumat etenevät molempien osapuolten tahdon mukaan.

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

Eli ajattelit siis ehdottaa että ulkomaalaisten lastenraiskaukset, joista merkittävä osa törkeitä (esim teräaseen käyttö), perustuvat pääasiassa suomalaisten miesten ujouteen ?

Seksuaalinen aktiivisuus turvaiän saavuttaneiden nuorten ja ulkomaalaisten välillä on ok. Sitä saa mitä tilaa.

Hieman eti asia kuin lapsiuhrit, joukkoraiskaukset tai seksuaalinen väkivalta.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «Eli ajattelit siis ehdottaa että ulkomaalaisten lastenraiskaukset, joista merkittävä osa törkeitä (esim teräaseen käyttö), perustuvat pääasiassa suomalaisten miesten ujouteen?»

Käsittelin kommentissani ensisijaisesti hyväksikäyttöjä, en raiskauksia.

Raiskausten osalta tilaisuudet voivat osaltaan selittää rikosten määrää, sikäli kun ne usein ovat deittiraiskauksia tai vastaavia.

Niissä pelkästään ulkomaalaisuus tai vieraspaikkakuntalaisuus voi selittää korostumista, sikäli että omassa kotikylässä ehkä ollaan varovaisempia, koska ollaan sitoutuneita paikkaan, kun taas muukalaiset voivat helpommin paeta. Muukalaiset ovat ehkä siksi aina riski, aivan riippumatta näiden kulttuurista. Tästä syystä muukalaisten liikkeisiin ehkä kiinnitetään herkemmin huomiotakin.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

"itsevarmuudellaan ja esiintymiskyvyllään helposti kääntävät suomalaisneitojen päät"

Että noinkin sitten voi perustella raiskauksen oikeutusta?!

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «Että noinkin sitten voi perustella raiskauksen oikeutusta?!»

Käsittelin kommentissani seksuaalirikoksia ja ensisijaisesti hyväksikäyttöjä, en raiskauksia.

En myöskään oikeuttanut mitään vaan tarkastelin sitä kysymystä, miksi jotkut ryhmät korostuvat tilastoissa. Tilastoihin vaikuttavia tekijöitä on muitakin kuin sellaisia, mitkä jotenkin riippuisivat ryhmissä vallitsevista asenteista tai kulttuurin negatiivisista puolista – vaikka sellaisetkin epäilemättä vaikuttavat.

Eri ryhmien miesten suosio voi vaikuttaa raiskaustenkin tilastoihin sikäli, että rikos usein edellyttää tilaisuutta ja eri ryhmillä on erilaiset tilaisuudet rikoksiin. Jos ei pääse deittaamaan naisia, ei voi tehdä deittiraiskauksiakaan. Epäilemättä komeat ja naisten suosimat miehet korostuvat deittiraiskausten tilastoissa.

Ulkomaalaiset siis ylipäätään korostuvat tilastoissa, myös ruotsalaiset, venäläiset ja virolaiset.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi Vastaus kommenttiin #44

"Epäilemättä komeat ja naisten suosimat miehet korostuvat deittiraiskausten tilastoissa."

Esitteleppä tuollainen, tieteellinen tutkimus. Sulla on varmaan esiteltävissä validi lähde. Laita siihen linkki, kiitos!

Ihan normijärjen puitteissa, "komeiden ja naisten suosimien" miesten ei tarvitse raiskata yhtään ketään. Se käy työstä, että ehtii kaikki vapaaehtoiset naida, eikä lopulta kerkeäkään. Auervaarienkin ikuinen ongelma.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos Vastaus kommenttiin #49
    «Ihan normijärjen puitteissa, "komeiden ja naisten suosimien" miesten ei tarvitse raiskata yhtään ketään. Se käy työstä, että ehtii kaikki vapaaehtoiset naida, eikä lopulta kerkeäkään.»

Olen paljolti samaa mieltä, että jonkinlainen osuus raiskauksista on tehty seksuaalisessa tarkoituksessa sellaisten miesten toimesta, jotka eivät muuten saisi.

Silti esimerkiksi deittiraiskaukset ovat usein sellaisia, joissa naisella periaatteessa on kovakin kiinnostus, mutta mies vaikkapa etenee liian nopeasti ja naisen pieni vastustelu on "vain tavallista."

Tai esimerkki Assange, joka halusi sujauttaa "oikeaa seksiä" ottamalla kumin pois.

Jotain numeerista arviota.

    «Esitteleppä tuollainen, tieteellinen tutkimus. Sulla on varmaan esiteltävissä validi lähde. Laita siihen linkki, kiitos!»

Kirjoitin kommenttini edellä sen valossa, että ainakin jonkinlainen osuus raiskauksista on hyvinkin haluttujen miesten tekemiä, mutta en äkkiseltään löytänyt tieteellisiä artikkeleita. Jotain löytyy (Thornhill 1999): "The resource-deprivation hypothesis cannot, however, explain all rape. Indeed, there are many instances of rape by high-status or physically attractive men with consensual-sex access to many women."

Mutta hei, jopa Playboy sanoo sen (koko artikkeli).

Halututkaan miehet eivät aina jaksa sitä "seremoniaa" mitä naiset odottavat, vaan haluavat käydä suoraan asiaan haluamallaan tavalla. "Kyllähän nyt useimmat suostuvat siihen ja tämäkin varmaan heti kun panen oikein kovaa."

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Saksan vihreät joutuivat vaalivuonna keskelle pedofiliaskandaalia
Saksan vihreä puolue, eli Bündnis 90 Die Grünen, on joutunut kasvokkain menneisyytensä häpeätahran kanssa keskellä vaalivuotta. Puolueessa toimi 1980-luvulla työryhmä, joka ajoi aikuisten ja lasten välisen seksin dekriminalisointia. Puolue rahoitti työryhmän toimintaa.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000002657219.html

Että tähän malliinko?

Aika naurettavaa puolustella lasten raiskaajia suomessa,sillä sitähän se on kun faktat ei kiinnosta.Suomessa Oulun ja muiden kaupunkien lapsiraiskaukset ovat tosielämässä lisääntyneet,on aivan sama mitä vihapuherasismi uhkauksia keksitte.Kun Saksassa jäi SDP:n poliitikko kiinni pedofiliasta tuli suomessakin Huoviselle kiire laittaa sensuuria nettiin ,kuvitellaan että sillä saadaan pedofiilit ja terroristit kiinni kun kytätään suomalaisten facebook sivuja ja yksityisiä viestejä.Yhtäkään terroristia ei ole saatu sillä konstilla kehui amerikkalaiset jo vuosia sitten,ja kummasti ovat pedofiilit ja lasten raiskaajat välttyneet hekin.

Ja mitä sotkette pedofiilit raiskaajiin?Ei netissä raiskata vaan asunnoissa tai ulkona.Se mistä lapsia kytätään ja houkutellaan voi tapahtua vaikka keskellä kirkasta päivää.es.vanhemmat jotka saivat tuttaviltaan tietää että heidän lapsensa kuvaa oli levitetty ulkomaalaistaustaisten miesten keskuudessa mainostaen "vaaleata kaunista tyttöä"Kuva oli otettu koulun pihalta,ilman lapsen tai muidenkaan tietämättä.Tarkoitus.Jos olisi näitä utopioissaan eläviä voisi sanoa:halusi vaan näyttää kavereilleen kuinka kauniita lapsia suomessa on.

Engelsmanni poliitikko jäi kiinni pienen pojan kanssa rahakkaiden hotellin sviitissä,ja kyllä näitä pedofiilirinkejä maailmalla riittää.Brasiliaan mennään jalkapallo matseihin ja siellä se lapsikauppa kukoistaa.Media vaikenee kun sisäpiirien poliitikot ja muut silmäätekevät jäävät nalkkiin. Ei suomessakaan mielellään oteta puheeksi näitä miljonäärien pedofiili ja lapsikaupan uutisia mailmalta,koska on kivempaa syyllistä suomalaisia isiä ja äitejä,isoisiä ja muita perheen jäseniä.Kuten kävi 2000 alussa kun sosiaaliviranomaiset saivat pedofiilien metsästysmallinsa Englannista.

Olisihan se taas aika kun rahaa pitää saada lisää veronmaksajien taskusta,ja tässä hyvä konsti.Kumma ettei mikään riitä ja kumma on sekin että aina ne ajojahdit kohdistuvat suomalaisiin perheisiin!

Jo oli lapsen isäkin pedofiili kun vei lapselleen syntymäpäiväkortin.Omat vanhemmat pedofiilejä kun leikkivät videolla lastensa kanssa,isovanhemmat jne.Toivottavasti sama kierros ei ala taas alusta,eli suomalaisten perheiden syyttäminen kuten silloin. Näiden puoskareiden käsissä mitä suomessa lastensuojelussa on,se ase tuhoaa enemmän kuin korjaa.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Kukaan täällä ei puolustele raiskaajia. Mitä ihmettä horiset?

Käyttäjän EskoRiikonen kuva
Esko Riikonen

Ylen SannikkaUkkola ohjelmassa kysyttiin kolmelta ulkomaalaistaustaiselta, mikä heidän mielestään selittää ulkomaalaisten raiskauksia, niin kaikki vastasivat samalla tavalla, uskonto ja kulttuuri.

Käyttäjän jyrkikasvi kuva
Jyrki Kasvi

Kyllä, mutta uskonto tai kulttuuri eivät tuomitse ketään raiskaajaksi. Toisaalta tuo johtaa jatkokysymykseen, mikä selittää suomalaisten tekemiä raiskauksia?

Käyttäjän elina kuva
Elina Moustgaard

Kulttuuri voi altistaa raiskauksille. Meidän kulttuurissa raiskaajat laitetaan periaatteessa vankilaan lusimaan, kun taas Oulun (joukko)raiskareiden kulttuurissa raiskatut joutuvat suojaan vankilaan, jotta eivät joudu sukunsa tappamaksi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset