*

Jyrki J.J. Kasvi Jyrki J.J. Kasvi (vihreät, Espoo)

Onneksi jäimme jälkeen

Sukulaismies toimii yksityistien tienhoitokunnan puheenjohtajana. Koska tien osakkaat maksavat tienhoitokunnalle tienpidosta, paikallinen Nordea (lähin konttori 20 km päässä) lähetti kirjeen ja tiedusteli, mihin tienhoitokunnan tiliä käytetään, mistä tilille tulee rahaa ja kuka sitä käyttää. Tiedot voi ilmoittaa netissä.

Kyse on sinänsä ihan perustellusta lakisääteisestä harmaan talouden, veronkierron ja rahanpesun estämisestä. Mutta se käytännön toteutus.

Ensinnä pankki olettaa kaikilla olevan nopea nettiyhteys ja osaavan käyttää nettiselainta muuhunkin kuin sähköpostin lukemiseen ja verkkopankin käyttämiseen.

Todellisuudessa tilanne on toinen. Jo monisivuinen nettilomake oli niin raskas, että sen täyttäminen pätkivän "4G"-yhteyden yli oli lähes ylivoimaista, koska hitaan nettiyhteyden vuoksi lomakkeen vasteajat olivat jopa kymmeniä sekunteja. Kiinteät puhelinlinjat on kyliltä purettu jo aikoja sitten ja korvattu mobiililiittymillä.

Olen pohtinut, pitäisikö teleoperaattorit velvoittaa antamaan alennusta heikosti toimivien mobiililiittymien haltijoille. Jos yhteys on myyty esimerkiksi 4G-liittymänä, mutta 4G ei liittymän haltijan kotona toimi kunnolla edes ulos sijoitetulla lisäantennilla, onko oikein laskuttaa siitä toimivan 4G-liittymän hinta?

Toiseksi pankki olettaa kaikilla olevan älypuhelin tai skanneri, jolla voi ottaa kuvan henkilöasiakirjasta, jolla tilin käyttäjä todistaa olevansa se henkilö, joka hän väittää olevansa. No kun ei ole! Siis älypuhelinta. Ja kun minua sukuloidessa pyydettiin ottamaan ajokortista kuva ja lähettämään se sähköpostissa... se hieman kesti... sekä lähettäminen että vastaanottaminen… koska paikallinen "4G" on tosiaan hieman hidas.

Kolmanneksi pankki olettaa kaikkien omistavan kuvankäsittelyohjelman ja osaavan muokata kuvatiedostoja. Ajokortista piti lähettää kuva molemmista puolista, mutta nettilomakkeella saattoi lähettää vain yhden kuvatiedoston. Lomakkeen täyttäjän tulee siis yhdistää ajokortin molemmilta puolilta otetut kuvat yhdeksi kuvaksi.

Neljänneksi pankki kuvittelee kaikkien ymmärtävän, mitä nettilomakkeella käytetty pankkijargon tarkoittaa. Esimerkiksi, kuinka läheinen omainen kansanedustajan tulee olla, että hänet täytyy ilmoittaa ”poliittista valtaa käyttäväksi sukulaiseksi.”

Suomi on jäänyt digitaalisissa palveluissa Viron ja Tanskan kaltaisista edelläkävijämaista jälkeen. Ja hyvä että olemme jäljessä, jos emme kykene Suomessa kehittämään tätä helppokäyttöisempiä ja varmatoimisempia digitaalisia palveluita!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän erkkilaitinen kuva
Erkki Laitinen

Vaihtaa pankkia, niin eiköhän helpota.

Käyttäjän hexu980 kuva
Heikki Aukee

Jyrki, jos tiedät miten uuden digitaalisten palvelujen palvelutekniikan saa virkakoneistosta lävitse valtioneuvoston päätettäväksi, niin minä annan sinulle sen helppokäyttöisen palvelutekniikan edistettäväksi. En tätä vitsillä ehdota, vaan tarvitsen ihan oikeasti apua.

Toimituksen poiminnat