Jyrki J.J. Kasvi Jyrki J.J. Kasvi (vihreät, Espoo)

Työmatkapahoinvointia

  • Helsingin metro. CC 2.0 Attribution Lussmu
    Helsingin metro. CC 2.0 Attribution Lussmu

Työmatkakulut syövät monelta ison siivun työtuloista. Siksi töissä käymiseen kannustetaan työmatkakulujen verovähennyksellä, jotta työtä kannattaa hakea myös kauempaa kotoa. Vastaavasti työttömyyspäivärahan menettää, jos ei ota vastaan työpaikkaa, jonka työmatkoihin kuluisi alle kolme tuntia päivässä julkisilla kulkuvälineillä.

Työmatka ei ole kuitenkaan pelkkä taloudellinen kysymys. Työmatka syö myös aikaa, ja sen ajan hinta voi olla paljon työmatkan taloudellista hintaa korkeampi. Esimerkiksi kolmen tunnin työmatkoihin kuluu 15 tuntia viikossa, 60 tuntia kuussa ja lomat ja flunssat huomioiden noin 25 vuorokautta vuodessa.

Useissa tutkimuksissa on käynyt ilmi, että pitkät työmatkat altistavat erilaisille sosiaalisille ja terveysongelmille kuten korkealle kolesterolilleyksinäisyydelleylipainolle ja selkävaivoille. Pitkällä työmatkalla kävely ja pyöräily eivät ole vaihtoehtjo, ja matka on käytännössä pakko istua paikallaan, eikä iltaan jää aikaa eikä jaksamista liikunnalle tai sosiaaliselle elämälle.

Myös lähimmät ihmissuhteet jäävät ajan puutteessa hoitamatta. Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan yli 45 minuutin työmatka suuntaansa nostaa avioeron riskiä 40 prosenttia. Esimerkiksi Helsingin seudulla ruuhka-aikaan 45 minuuttia tarkoittaa noin 15 kilometrin työmatkaa...

Korkea kolesteroli, yksinäisyys, avioerot, stressi, ylipaino, ... ovat paitsi henkilökohtaisia myös yhteiskunnallisia ongelmia, joiden hinta on suuri myös valtiontaloudelle. Ehkä meidän pitäisikin tukea pitkien työmatkojen asemesta nimenomaan lyhyitä työmatkoja, jotta ihmiset ennemmin muuttaisivat lähemmäs työtä kuin matkustaisivat kaukaa töihin.

Samanaikaisesti on toki helpotettava myös työn perässä muuttamista eli parannettava asuntomarkkinoiden toimivuutta. Esimerkiksi asuntojen kauppahinnasta perittävä kahden tai neljän prosentin varainsiirtovero on käytännössä muuttovero, joka hidastaa asuntokauppaa. Varainsiirtoveron laskemisen yhdellä prosenttiyksiköllä arvioidaan voivan lisätä asuntokauppaa noin 10-20 prosenttia.

Asuntojen varainsiirtoverosta tulisi luopua kokonaan mahdollisimman nopeasti ja korvata sen noin puolen miljardin euron verotuotto esimerkiksi korottamalla kiinteistöveroa, alentamalla omistusasumisen tukia ja leikkaamalla pitkien työmatkojen työmatkavähennystä.

Vastaavasti valtion tulisi vaatia kuntia kaavoittamaan tontteja vuokra-asunnoille sekä rahoittaa kohtuuhintaista vuokra-asuntotuotantoa ja vanhojen vuokrataloyhtiöiden peruskorjauksia.

Lisäksi on tiivistettävä yhdyskuntarakennetta, jotta keskimääräinen työmatka lyhenee nykyisestä. Samanaikaisesti liikennejärjestelmä on päivitettävä palvelemaan aitoa kaupunkia pientalopeltojen asemesta. Sekä kevyt liikenne, joukkoliikenne että katuverkko on ajateltava uudestaan.

Aina työn perässä muuttaminen ei tietenkään ole mahdollista. Esimerkiksi puolison työ tai omaisista huolehtiminen voi pakottaa pitkään työmatkaan. Siksi sekä työntekijöitä että työnantajia tulee kannustaa osaviikkoiseen etätyöhön esimerkiksi työhuonevähennystä korottamalla.

Työmatkojen terveysvaikutuksista lukiessa tulee mieleen, mitenkähän kansanedustajakollegat pärjäävät työmatkojensa kanssa? Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita kuin minä ja asu linnuntietä kahdeksan kilometrin päässä eduskuntatalosta (aikatauluista ja ruuhkista riippuen 30-45 minuuttia). Moni kansanedustaja viettää jopa neljä tuntia päivässä matkalla eduskuntaan ja takaisin kotiin. Moni onkin kaivannut kaukojuniin lasten leikkipaikan tapaista kuntohyttiä, jossa voisi ajaa kuntopyörällä ja soutaa soutulaitteella.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (26 kommenttia)

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

"Työmatkakulut syövät monelta ison siivun työtuloista."

Tiiätkö..jos minä tilaan putkimiehen töihin 50km päästä,niin ei ne työmatkakulut syö siivua hänen työtuloista. No voitko kertoa,miksi työntekijän matkakulut pitäisi syödä siivun hänen työtuloista?

Kari Ahveninen

Ehkä siinä on hienoinen ero asiassa, jos työmatka on palkallista, tai jos työmatka liittyy itse työn tekemiseen kuten putkimiehellä, verraten sitä pelkästään työpaikalle/työpaikalta matkustamiseen josta ei saa palkkaa eikä työtuloa.

Eli: jos työntekijä matkustaa kustannuspaikalleen omalla kustannuksellaan, ilman että saa siitä kuluista tai käytetystä ajasta mitään korvausta, niin kyllä se silloin syö ison siivun työtuloista.

Älä sotke asioita keskenään, hyvä mies.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Työmatka aina liittyy työntekemiseen..ilman sitä työmatkaa työtä ei voi tehdä.

En sekoita mitään..vaan haenkin tässä takaa sitä,että tottakai työntekijän kuuluu veloittaa työmatkastaan. Tästä jopa sinä olet samaa mieltä.

Käyttäjän jyrkikasvi kuva
Jyrki Kasvi

Siksi, että putkimies on matkalla työpaikalta työkohteeseen töissä, ja hänen työnantajansa (esimerkiksi hänen oma yrityksensä) maksaa sen ajalta hänelle palkkaa ja kustantaa hänen matkansa. Nämä kulut hän laskuttaa asiakkaalta, ja ottaa ne huomioon tarjousta tehdessään.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Meinaatko että työläinen huvikseen ajelee työpaikallensa?

Kari Ahveninen Vastaus kommenttiin #4

Tuskinpa huvikseen, mutta aika monessa työpaikassa edellytetään palkanmaksun perusteena että työntekijän tulee ilmaantua työpaikalleen tekemään työnsä. Siitä saapumisesta ja poistumisesta vain ei makseta mitään, mutta kuluja se kyllä aiheuttaa.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino Vastaus kommenttiin #6

Miksi siitä saapumisesta ja poistumisesta ei makseta mitään? Sehän pitäisi tottakai luonnollisesti kuulua palkkaan. Ei ole ilmaisia lounaita..paitsi näköjään työntekijöiden työmatkat ja sitten niistä vielä kehdataan purnata?

Kari Ahveninen Vastaus kommenttiin #7

Siksi kun työmatkoista ei saa kuin jonkinlaisen kulukorvauksen verotuksessa, halvimman kulkuneuvon mukaan. Etkö ole koskaan ollut töissä ja täyttänyt veroilmoitusta?
Muuten palkka on mikä on, eikä siinä huomioida työmatkaan käytettyä rahaa eikä aikaa. Se nääs on sitä ay-politiikkaa, kaikille sama palkka, verotuksessa sitten korjaillaan jos korjaillaan.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino Vastaus kommenttiin #8

"Siksi kun työmatkoista ei saa kuin jonkinlaisen kulukorvauksen verotuksessa, halvimman kulkuneuvon mukaan."

Ei..tämä ei selitä sitä. Sehän olisi erittäinkin markkinoiden mukaista,että työmatkoista kuuluisi maksaa korvaus,koska tällöin hinnoittelut tapahtuisi oikein työmatkan pituuden mukaan.

"Se nääs on sitä ay-politiikkaa, kaikille sama palkka, verotuksessa sitten korjaillaan jos korjaillaan."

Jo on taas paksua.. AY-ei vaadi kaikille samaa palkkaa.Mutta ajatuksesta kiitos..voin siis toimittaa jollekkin AY-aktiiville toiveen tuosta,että työmatkasta kuuluu työnantajan luonnollisesti maksaa korvaus.

Kari Ahveninen Vastaus kommenttiin #11

Ei taida olla markkinoiden mukaista että työmatkoista korvausta maksettaisiin. Kuten sanoin, tasoitus tulee verotuksessa, jos on tullakseen ylipäätään.

Sen takiahan vaade siitä että työpaikka pitää ottaa vastaan jos työmatkojen ajallinen pituus on kolme tuntia päivässä on melko tolkuton, kun siitä ei saa mitään korvausta kuitenkaan.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino Vastaus kommenttiin #12

"Ei taida olla markkinoiden mukaista että työmatkoista korvausta maksettaisiin."

No kyllä se nyt vaan on..mikä taho mielestäsi pitäisi maksaa työmatkat vai päädytkö siihen lopputulemaan,että ne on ilmainen lounas? Markkinoillahan kaikki pitää voida mitata rahassa...niin myös työmatka. Tämä nyt on ihan perustavaalaatua oleva lähtökohta.

"Kuten sanoin, tasoitus tulee verotuksessa, jos on tullakseen ylipäätään."

Tämä johtuu siitä,että valtio helpottaa yritysten taakkaa sosialisoimalla niiden kuluja.

"Sen takiahan vaade siitä että työpaikka pitää ottaa vastaan jos työmatkojen ajallinen pituus on kolme tuntia päivässä on melko tolkuton, kun siitä ei saa mitään korvausta kuitenkaan."

Tuo on kyllä kaikin muillakin tavoin tolkuton vaade..selkeä yhteisefekti kokoomuksen ja demarien epäpyhältä liitolta. Kokoomus siksi,että vastikkeetonta työttömyysturvaa ei saa maksaa ja demarit siksi,että pelkkä työ on itseisarvo.

Kari Ahveninen Vastaus kommenttiin #13

Miten siitä jos duunari maksaa itse matkakulunsa, ja saa (jos saa) siitä korvausta verotuksessa saat oikein "ilmaisen lounaan"?
Lähinnä millä sitä voi mitata rahassa on se että jos työmatkakulujen maksamisen jälkeen saadulla palkalla elää, niin se on kannattavaa. Jos sillä ei elä, niin se ei ole kannattavaa.

Mutta nyt on siis päätetty, että vaikka matkakulut ylittäisivät työstä saatavan palkan niin työpaikkaa on tarjottu, ja jos et sitä ota vastaan niin sitten tulee tupenrapinat. Tai ainakin tiputus karanteenin kautta peruspäivärahalle.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino Vastaus kommenttiin #14

Onhan se lähtökohtaisesti jotenkin outoa,että työntekijöiden matkakulut on sosialisoitu yrityksiltä.

"Mutta nyt on siis päätetty, että vaikka matkakulut ylittäisivät työstä saatavan palkan niin työpaikkaa on tarjottu, ja jos et sitä ota vastaan niin sitten tulee tupenrapinat. Tai ainakin tiputus karanteenin kautta peruspäivärahalle."

Näinhän se on tehty..samoin myös työvelvoite ottaa kauppojen aukiolojen vapautuessa yövuoroa,vaikka ei todellakaan kykene pysymään hereillä yöllä. No se vie sitten taas tien tämänkin ongelman medikalisointiin jne.

Aika näyttää..mutta yksi on varma,vapauttaminen toisaalla ja toisaalla velvollisuuksien pitäminen aiheuttaa todella absurdeja tilanteita vielä tässä maassa ja aina,toistan,aina työntekijät ovat ne jotka joutuvat ottamaan vastaan nämä absurdit piirteet.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Hyvä asuinympäristö kompensoi kyllä huomattavasti noita lähinnä spekulatiivisia terveyshaittoja. Tätä et ottanut ollenkaan huomioon täysin kaupunkikeskeisessä jutussasi. Huomattava määrä kaupungin ja sen elinkeinoelämän tarvitsemista osaajista ja viitsijöistä haluaa asua muualla kuin kaupunkiympäristössä. Se tosiasia tuskin muuksi muuttuu, vaikka kuinka heikennettäisiin tahallaan edellytyksiä siihen.

Kai olet koko Uudenmaan kansanedustaja?

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Toden totta, aika kasvukeskuskeskeinen näkemys. Saan ihottumaa pääkaupunkiseudusta, kun miljöö on niin hanurista, mutta pakko käydä kerran kuussa työn takia.

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Työmatkapahoinvointi - tuo sana sopii hyvin minulle.

Matkustin 30 vuotta lähijunassa Järvenpää-Helsinki -väliä, kunnes sain tarpeekseni lähijunien "ihmissuhdekulttuurista". Ihmiset sulkeutuivat ja välttelivät toisiaan kaikin mahdollisin tavoin: yleisin keino oli olla nukkuvinaan, monet olivat räpläävinään kännykkää, joskus koko loosi tuijotti kännyköitään, joku tuijotti ikkunasta, joku sulkeutui muuten vain. Tällainen kulttuuriko on hyvinvointia? Ei ole. Jos mahdollista, en astu enää koskaan Helsingin seudun lähijunaan. Muutin asumaan 5 minuutin kävelymatkan päähän ns. työpaikasta, Senaatintorin kupeeseen.

Kuinka ollakaan, sama ihmissuhdekulttuuri tulee vastaan Helsingin kaduilla. Vastaantulija, varsinkin jos on nainen, kaivaa pikavauhtia kännykkää taskustaan voidakseen sulkeutua muilta. Kännykkä on nykyajan pistooli. Tätä on työmatkapahoinvointi, myös Helsingin kaduilla. Ei auta vaikka Anni Sinnemäki kuinka ylistää Helsingin yhteisöllisyyttä. Kaukana siitä.

Muuten, eikös vihreät olleet parisen vuotta sitten hallituksessa joka nosti asunto-osakkeen varainsiirtoveroprosentin 1,4:stä 2:een ja samalla muutti veroperusteeksi myyntihinnan sijasta velattoman hinnan. Tämä moninkertaisti varainsiirtoveron monessa tapauksessa. Kaksio Helsingin keskustassa maksaa 500 000 euroa, vero siitä on 10 000 euroa. Veron maksaakseen joutuu kasvattamaan samalla määrällä asuntovelkaansa. Ja sitten Suomen Pankki saarnaa kotitalouksien ylivelkaantumista. Sellaista politiikkaa, arvoisat puolueet ja vihreät. Vastustitte EU:n vaatimaa transaktioveroa joka olisi poistanut Suomen varainsiirtoveron ja ollut muutaman prosentin siitä.

Käyttäjän jyrkikasvi kuva
Jyrki Kasvi

Valitettavasti(!) kyse ei ollut Vihreiden yksipuoluehallituksesta. Ihan jokaisesta asiasta, josta ollaan eri mieltä, ei voi tehdä hallituskysymystä.

Esimerkiksi Oden kuvaa hyvin varainsiirtoveron vaikutuksia tässä blogissaan:

http://www.soininvaara.fi/2014/08/12/oden-vaaliohj...

Vihreiden käsitys transaktioverosta käy hyvin ilmi tästä Villen haastattelusta:

http://yle.fi/uutiset/vihreat_kannattaa_rahoitusma...

Pekka Heliste

Uudellamaalla on työttömiä jo 100000.

Ei tarvitse tulla Kainuusta Hesaan työkeikalle.Kainuussa työttömiä on 5000 eli saman verran kuin Katajanokalla

Ei ongelmia muuttoliikkeellä enää ratkaista Suomen ongelmia

Etenkään kun Kainuun työtön metsuri Helsingissä jää edelleen työttömäksi

Janne Suuronen

Helsingin pyrkimys rajoittaa työmatkailua omalla autolla on monesti ollut kiukkuni kohde. Kiukku nousee sellaisissa jonoissa seistessä, jotka on tehty tietoisilla poliittisilla päätöksillä. Keskustatunneliakaan Vihreät eivät halunneet. Tarkoituksella hankaloitetaan kymmenien tuhansien, jopa sadan tuhannen ihmisen päivittäistä työmatkaa, jotta nämä saataisiin joukkoliikenteen käyttäjiksi. Joten aikalailla huvitti tämä puheenvuorosi, kun Vihreiden autoilun vastainen politikka on yksi syy työmatkojen venymisen.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Kaikkein uskomattominta on se, että tällä maalla ei ole varaa siihen että yksityisautoilu vähentyisi... :D

Ne verojen määrät ennenkuin auto liikahtaa senttiäkään...

Tapani Lahnakoski

Olen samaa mieltä. Pitäisi tukea sitä, että on lyhyt työmatka. Panehan vireille lakialoite, jossa maksetaan takautuvasti korvauksia niille joilla on lyhyt työmatka. Minun työmatkani on ollut 25 v se lyhin mahdollinen eli tuumasta toimeen. Millaisen laskun korkoineen voin lähettää valtiolle näin esimerkillisestä toiminnasta? Mihin voin lähettää tilinumeroni?

Käyttäjän PekkaKeskinen kuva
Pekka Keskinen

Ihan aiheellinen ja hyvä kirjoitus, joskin kirjoituksen paino on hyvin kaupunki-keskeinen. Työn perässä muuttamista tulisi tukea ja helpottaa työn vastaanottamista. Samoin tulisi helpottaa liikkumista myös niillä alueilla, jossa metro, ratikka tai edes juna ei ole lähiseudulla. Pitkien etäisyyksien Suomessa on täysin suhteettoman kova verotus yksityisautoilulla, joka osaltaa paitsi heikentää työn vastaanottamista, varmistaa autokannan vanhuuden ja saastuttavuuden.

Työpaikoilla pitäisi sisäistää työn tekemisen murros. Useilla aloilla työn tekeminen ei ole paikkaan sidottu ja etätyötä tulisi käyttää joustavammin. Jos työn tekeminen esim. junassa on mahdollista tulisi työnantajien miettiä työajan joustavaa käyttöä siten, että työmatkaa voisi hyödyntää työn teossa. Itselläni on tällainen järjestely käytössä, mikä mahdollistaa asumisen Pirkanmaalla, mutta työskentelyn pk-seudulla, ilman ylipitkiä työpäiviä. Teen melkein joka viikko n. yhden työpäivän verran töitä junassa.

Pekka Heliste

"ja leikkaamalla pitkien työmatkojen työmatkavähennystä."

Ja tilalle se, että toinne huoltajista jää työttömäksi ? Tai otettan avioero ? Tai vaihdetaan perhettä ?

Nykyisillä määritelmillä Rovaniemen työssäkäyntialueeseen kuuluu jo Vantaa ja osa Helsinkiä, lentokoneella kun voi käydä säännösten mukaan töissä etelässä

Ja Oulun työssäkäyntialueeseen kuuluu jo koko Uusimaa

Käyttäjän eskovirri kuva
Esko Virri

Muuten olen aivan samaa mieltä, mutta yhteiskuntarakenteen tiivistäminen ei ole mikään ratkaisu. Nykyään monissa ammateissa on muutenkin käytännössä jo mahdollisuus hoitaa työt etänä, joten tiivistämisellä ei saada sen haittoja kompensoivia hyötyjä. Ihmisten viihtyvyydellä ja henkilökohtaisilla arvoilla tulee olla myös oma arvonsa, eikä julkisella rahalla pidä kompensoida loputtomasti esimerkiksi Helsingin ylihintaisten asuntohintojen kasvattamista. Etenkin omistusasumisen ja ylihintaisten vuokra-asuntojen tukeminen tulee lopettaa.

Muutenkin ihmisten tulisi oppia mielestäni arvottamaan aikaansa paremmin. Esimerkiksi ravintolassa käynti tai parturissa käynti itse tekemisen sijaan voi monille keskituloisillekin käydä paljon halvemmaksi käydä ammattilaisella. Myös toivoisi nykypäivänä että suomalaisten sairas asenne luokkaa "itse on tehtävä kaikki kotityöt" muuttuisi "on järkevää käyttää siivoamisessa ja kodinhoidossa ammattilaisia"-asenteeksi. Kunhan työn sivukulut saataisiin edes jotenkin kuriin.

Itse pidän työmatkaa käytännössä nykyään ylimääräisenä työaikana. Tosin oma työmatkani onkin sängystä noin kymmenen askelta tietokoneelle, opinnoissakin aika usein työmatka on saman verran.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Suomelle toimiva ratkaisu on tuoda vaikka puolet työpaikoista ulos Helsingin niemeltä kalliista vuokrakiinteistöistä. Koko ongelma ratkeaa näin helposti. Etenkin kun firmat eivät nykyisin saa mitään lisäarvoa tuosta sijainnista. Tietoliikenne ja toimivampi logistiikka keskustan ulkopuolella hoitaa nämä tarpeet. Eikä ihmisten liikuttelu ruuhkissa keskustojen epäviihtyisiin, meluisiin ja ahtaisiin avokonttoreihin ole edes työntekijän etu.

Tosin virheellisesti säteittäin suunniteltu joukkoliikenne pitää saada palvelemaan paremmin poikittain liikkumista, mutta se on huomattavasti halvempaa kuin fantasiointi pisararadasta.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Jyrki, tässä on vain se iso MUTTA:

Markku Huuskon blogi:

http://markkuhuusko.puheenvuoro.uusisuomi.fi/19638...

Kannattaa lukea kokonaan ja tässä oma kommenttini:

http://markkuhuusko.puheenvuoro.uusisuomi.fi/19638...

Toimituksen poiminnat