Jyrki J.J. Kasvi Jyrki J.J. Kasvi (vihreät, Espoo)

LiV Kiinassa päivä 3 - Hyvät, pahat ja rumat

Tiedoksi: En pysty päivittämäänKiinassa facebook- tai twitter-statustani kuin komukalla ping.fm:n kautta. En näe kommentteja kuin gmailista enkä pysty vastaamaan niihin kuin uudella statuksella. Jos siis ihmettelette, miksi jotkut statukset näyttävät reaktioilta aiempien saamiin kommentteihin, niin kyllä, siitä on nimenomaan kysymys. Yritin tänä aamuna kiertää facebook-eston ja ... sattumalta hetken kuluttua niin minulta kuin naapurihuoneiden asukkailta katkesi nettiyhteys kokonaan aamun ajaksi.

¤ ¤ ¤

Harmistuttavaa – muodollisten kohteliaisuuksien vaihto vie aina ison siivun joka tapaamisesta, ja kun muillakin on kysymyksiä, ei parhaimmillaankaan ehdi nostaa esiin kuin yhden itseään kiinnostavan kysymyksen. Näin virallisissa tapaamisissa on oltava lisäksi sanavalinnoissaan diplomaattinen eli olen vähän pettynyt itseeni tämän päivän osalta. Vierailukohteina kun oli nimenomaan Huawei ja Teollisuus- ja teknologiaministeriö.

Päivän avasi tervehdyskäynti kansankongressin pysyvän komitean varapuheenjohtajan Hua Jiangminin luokse. Käytännössä Hua vastaa eduskunnan varapuhemiestä. Hua kävi noin vuosi sitten Suomessa ja esittelin hänelle tulevaisuusvaliokuntaa, kun puheenjohtaja Marja Tiura oli äitiyslomalla. Hua muisti vierailun eduskuntaan ja tulevaisuusvaliokuntaan ja kaivoi laukusta esiin eduskunnasta saamansa kirjan: ”100 sosiaalista innovaaatiota Suomesta” Vilkaisimme kaikki valiokuntaneuvosta, ettei myös meillä ole tarkoitus antaa samaa kirjaa, mutta Hualle oli onneksi varattu lahjaksi kovakantinen eduskuntaa esittelevä kirja. Täytyy kertoa Taipaleelle, että hänen ideoimansa ja toimittamansa kirja on Kiinan kansankongressin varapuheenjohtajan salkussa.

Sen jälkeen ohjelmassa oli puolitoista tuntia nähtävyyksiä eli Taivaallisen rauhan aukio ja Kielletty kaupunki. Onneksi tajusin ostaa matkamuistoksi kirjan Kielletystä kaupungista, että voin sen avulla matkan jälkeen sulatella, mitä kaikkea tuli pikavisiitillä nähtyä.

Lounaalla tapasimme Finnairin Pekingin edustajan ja keskustelimme Kiinan ja Euroopan välisestä matkustajaliikenteestä. Alkupalojen joukossa tuli vastaan toistaiseksi eksoottisin kulinaristinen elämys, rasvassa paistetut skorpionit, jotka olivat itse asiassa yllättävän mauttomia.

Lounaan jälkeen vierailimme Huaweillä, joka on kiinalainen tietoliikenteen monialayritys. Siinä missä useimmat keskittyvät kännyköihin tai reitittimiin tai langattomiin tai langallisiin verkkoihin, Huawei tarjoaa kaikkia ja on markkinajohtaja usealla tietoliikennetekniikan osa-alueella.

Vierailun alku oli normaalia yritysesittelyä, mutta sitä seuranneessa keskustelussa nousi esiin mielenkiintoisia asioita. (tosin mm. meille esitelty aurinkoenergialla toimiva tukiasema oli ihan mielenkiintoinen tuttavuus) Esimerkiksi Huawein työntekijöistä 45% on tutkijoita, ja tuloista 10% sijoitetaan tutkimukseen. Huawei esitteli ajatuksiaan mm. asioiden internetistä, pilvipalveluista ja tietokoneistetuista digikodeista. Ja me kysyimme puolestaan heidän näkemyksiään Suomen laajakaistapolitiikasta – olivat tietysti kiinnostuneita toimittamaan tekniikkaa Suomen valokaapeeliverkkoon.

Kysyin, että koska asioiden internet edellyttää laitteiden tunnistamista, paikantamista ja kommunikointia niin samalla kertyy valtavasti tietoa myös näitä laitteita käyttävistä ihmisistä – esimerkiksi minun teleoperaattorini tietää jo nyt, missä minä olen ja kehen pidän yhteyttä. Esimerkiksi Nokia-Siemens Networks on joutunut Suomessa kovan kritiikin kohteeksi myytyään Iranin hallitukselle järjestelmän, jonka avulla hallitus pystyy seuraamaan kansalaisten tekstiviestejä ja internetin käyttöä. Yksityisyyden suoja – onko mahdollista suojata tulevaisuudessa asiakkaiden yksityisiä tietoja vai onko yksityisyyden suoja vanhentunut käsite.

Vastaus oli tiivistettynä: ”Meillä on tekniikat käyttäjien yksityisten tietojen suojaamiseksi, mutta kyse on myös lainsäädännöstä.”

Seuraavaksi tapasimme teollisuus- ja teknologiaministeriöstä teknologiajohtaja Yang Zeminin, joka on perehtynyt erityisesti mobiilitekniikkaan.

Kiinassa ollaan kolmessa vuodessa investoimassa vajaat 40 mrd euroa 3G-verkon rakentamiseen: kaikkiaan 400.000 tukiasemaa.

Selitykseksi Kiinan kolmelle operaattorille annettuihin kolmeen epäyhteensopivaan 3G-teknologialisenssiin Yang tarjosi a) kilpailun edistämistä (China Mobile on niin suuri, että sen pelättiin jyräävän pienemmät kilpailijansa) b) tekniikan kehityksen tukemista (Kiinassa toimivilla yrityksillä on mahdollisuus valita itselleen parhaiten sopiva ratkaisu). Ministeriössä ollaan kuitenkin sïtä mieltä, että seuraavassa vaiheessa on pyrittävä vain yhteen ratkaisuun.

Kysyin, mikä on avoimen lähdekoodin tulevaisuus Kiinassa, sillä Kiinassa on tähän asti hyödynnetty laajasti avointa lähdekoodia. Esimerkiksi, onko avoimen lähdekoodin sovellusten kehitys Kiinassa tulevaisuudessa yritysvetoista vai kannustetaanko ns. nörttejä perustamaan samanlaisia itseohjautuvia ryhmiä, jollainen on kehittänyt esimerkiksi Linux käyttöjärjestelmän.

Yang vastasi, että kyllä, Kiinan hallitus on suosinut avointa lähdekoodia, mutta hänen mielestään avoin lähdekoodi on vaikea kysymys, koska sen ohjaus ja valvonta on vaikeaa. Otti esimerkiksi Nokian, ettei Nokiakaan avaa ohjelmistojaan julki, mihin jouduin korjaamaan, että Nokia on nimenomaan muuttanut strategiansa avointa lähdekoodia suosivaksi.

Yang kysyi meiltä, että vaikka laajakaistayhteys on jokaisessa maassa tärkeä taloudelliselle kehitykselle, myös Kiinassa operaattorit rakentavat laajakaistaverkon. Operaattorien hintakilpailun vuoksi laajakaistasta on kuitenkin tullut ”musta aukko”, joka vie operaattoreilta enemmän rahaa kuin tuottaa. Esimerkiksi mobiili-elokuva – ovatko käyttäjät valmiita maksamaan niin paljon, että sen vaatima verko kannattaa rakentaa? Tarvitaan teknologioita, joilla pystytään paitsi välittämän tarvittava tietomäärä myös tekemään se niin edullisesti, että se kannattaa operaattorille ja palvelun tarjoajalle.

Mitä asialle voisi tehdä? Kerroimme Suomen laajakaistapolitiikasta, jossa valtio osallistuu niiden yhteyksien rakentamiseen, jotka eivät muuten kannata sekä siitä, että pelkkä laajakaistayhteys ei sinällään kannata, vaan kuluttajille täytyy tarjota yhteyttä hyödyntäviä palveluita, joiden tuotoilla kustannetaan myös laajakaista rakentaminen. Eivät kuluttajatkaan ole valmiita maksamaan pelkästä valokaapelista vaan sitä hyödyntävistä palveluista.

Lopuksi puhuimme digikuilusta ja digitaalisesta esteettömyydestä. Kiinan hallituksen mukaan Kiinan täytyy ottaa huomioon köyhien ja vammaisten ihmisten vaatimukset eli esimerkiksi Autovalmistajien täytyy kehittää halpoja ja esteettömiä autoja. Samoin viestintäpalveluissa on tärkeää, että ne ovat kaikkien käytettävissä varallisuudesta ja mahdollisesta vammaisuudesta riippumatta.

Päivän päätteeksi tapasimme Beijing Automotive Groupin toimitusjohtajan, Wang Dazongin.
Konservatiivinen arvio Kiinan autoteollisuuden tuotannosta vuonna 2020: 30 miljoonaa autoa! Ongelmana on katuverkon riittämättömyys: Pekingissä on neljä miljoonaa autoa ja liikenne pahasti ruuhkautunut. Kaikkiaan Kiinassa on 78 miljoonaa autoa. Maahan on suunnitteilla 75.000 km ”superfreeway”-moottoriteiden verkosto. Moottoritieverkko keskittyy maan vauraaseen länsiosaan – itään on tulossa vain pari pääväylää.

Kiinassa on yli 120 ajoneuvovalmistajaa, joista suurin osa yhdessä länsimaisten autotehtaiden kanssa toimivia joint venture -yrityksiä. Suurin valmistaja tuotti viime vuonna 2,7 miljoonaa autoa. Beijing automotive, maan viidenneksi suurin autovalmistaja teki viime vuonna 1,2 miljoonaa autoa, joista 400.000 meni vientiin. Beijing Automotive Groupilla on joint venture -sopimus Hondan ja Mercedes Benzin kanssa. Lisäkssi BAG tuottaa 630.000 kuorma-autoa omalla Foton-merkillä. Ensi vuonna alkaa myös citymaastureiden tuotanto omalla tuotemerkillä. Rakenteilla on kuusi kokoonpanotehdasta, koska valmistuskapasiteetti ei riitä tyydyttämään kysyntää.

Beijing Automotive on ostanut Saabin 95:n ja 93:n tekniikan ja aikoo tuoda niihin perustuvat BAG-merkkiset autot markkinoille ensi vuonna – ulkonäkö on kiinalainen, mutta kuorien alta löytyvä tekniikka on Saabia.

Kiinassa on 15-vuotissuunnitelma autojen uusien energiamuotojen käyttöönottamiseksi. 1996-2000 tutkittiin maakaasun käyttöä polttoaineena. Tuloksena oli 400.000 maakaasua käyttävää autoa. (eilisessä lastussa mainitsemani hybridiautot ovat itse asiassa sekä maakaasua että bensaa käyttäviä yhdistelmäautoja – ymmärsin käännöksen väärin). 2001-2005 teemana oli sähköautojen edistäminen kolmella alueella: a) sähköauto b) monitoimiauto (maakaasu ja bensa) c) akkuauto (miten eroaa sähköautosta?). Teknologiaminiseriö rahoitti hanketta noin 85 milj eurolla. Vuosina 2006-2010 teknologiaministeriön teemana ovat energian säästö ja uusi energia, alueina sähköautot, tavallisen auton energiasäästö sekä vaihtoehtoiset polttoaineet.

2008 Pekingin olympialaisten aikana oli käytössä 500 sähköautoa ja 50 sähköbussia, tänä vuonna sähköbussien määrän odotetaan kasvavan 100:an.

Suunnitteilla on Saabin tekniikkaa hyödyntävä BAG-sähköauto vuodeksi 2011. Toimintasäteeksi ennustetaan 200 km. Ensi vuonna on tarkoitus valmistaa 3000 sähköautoa. Ennusteen mukaan v. 2020 vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien autojen markkinaosuus on 15%. Beijing Automotive Group on mukana useamman autovalmistajan yhteisessä Litium-ion-akkuja valmistamassa tehtaassa. Kiinassa on tällä hetkellä 10-20 akkuyritystä

Päivän lainaus tulee Huaweiltä: ”Teknologia ei erota hyviä pahoja ja rumia.”

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (26 kommenttia)

Pegu (nimimerkki)

Ihan ok rapsa, muutamia asiavirheitä:

Huaweilla ei ole 45% työntekijöistä tutkijoina. Se ei tarkoita tutkimusta, ei edes täysipainoista tuotekehitystä. Sehän tarkoittaisi että Huaweilla olisi lähes 44 000 tutkijaa...

Teknologiajohtajalla oli parempaa tietoa Nokian softan avoimuudesta kuin sinulla. Ne ovat suljettuja. Ei olisi kannattanut mennä korjaamaan.

Pegu (nimimerkki)

Huawei sanoo omalla fach sheetillä, että "46% of employees are engaged in R&D activities". Tuo pitää sisällään siis tutkijat ja tuotekehityksessä kaikki mukana olevat henkilöt. Valtava määrä silti.

Kiero Tinero (nimimerkki)

Joo. Vähän on asia virheitä kun kommentteja ei julkaista taas täälä kertaa.

Tapio O. Neva (nimimerkki)

3JK:"Yang vastasi, että kyllä, Kiinan hallitus on suosinut avointa lähdekoodia, mutta hänen mielestään avoin lähdekoodi on vaikea kysymys, koska sen ohjaus ja valvonta on vaikeaa. Otti esimerkiksi Nokian, ettei Nokiakaan avaa ohjelmistojaan julki, mihin jouduin korjaamaan, että Nokia on nimenomaan muuttanut strategiansa avointa lähdekoodia suosivaksi."

Mitä tässä yhteydessä tarkoitetaan? Pelkästään matkapuhelimen käyttöjärjestelmääkö? Uskoisin, että Nokialla on paljon verkkotekniikkaan liittyviä ohjelmia, jotka eivät ole avointa lähdekoodia. Mitä tässä kohtaa kumpikin osapuoli ovat tarkoittaneet? Se, ettei Nokia avaa (merkittävää määrää tai kaikkia ohjelmistojaan niin kuin ei muutkaan) ohelmakoodia ja se, että Nokia on Maemo-MeeGo -kehitysvaiheessa matkapuhelinlaitteiden osalta ei liene sama asia.

Kannattaisiko ottaa ensin selvää asioista, vaikka kansanedustajanhan ei toki tarvitse edustaa asiantuntemusta, vaan pelkästään asiantuntematonta "kansaa".

Tapio O. Neva (nimimerkki)
Tapio O. Neva (nimimerkki)

Kiinalainen sähköauto tuotantoon: 12 kWh/100 km
http://www.cctv.com/english/special/news/20091123/...

Jouni Snellman (nimimerkki)

Stasin koodinimi XV/200/66 raportoi Kiinasta ja maolaisuudesta.

Tekniikan lisensiaatti (nimimerkki)

Johtopäätöksenä toivottavasti vedit sen että yksityisauto on tulevaisuuden liikennemuoto, myös urbaanisti mutta etenkin Suomen mittakaavassa. Ja että Suomen tarvitaan Helsinki-Oulu moottoritie.
Vihreät ovat kunnostautuneet autoilun ja perheiden vastustajina ja junaromantiikan kannattajina. Viime mainitulla on sijansa mm. Kiinassa ja Keski-Euroopassa.
Kiinan opintomatkan perusteella varmaankin alat ajamaan yksityisautoilun asiaa.

Tapio O. Neva (nimimerkki)

Jyrki Kasvia ei voi syyttää junaromantiikasta tai raitiovaunu- tai metroromantiikasta: hänhän on eduskunnan taksiautoilun johtotähti, eräänlainen liikennepolitikan Mercedes. Onneksi hän ei ajata itseään epäekologiseti panssari-Mersulla.

Tapio O. Neva (nimimerkki)

#7 Kyseessä lienee kaksoisagentti Soylent Green.

Expat (nimimerkki)

#2 onkohan luvussa mukana myös ne joiden tehtävä on urkkia Ericssonin ja NSN:n kehitystyön tuloksia... ;)

jokuvaan, (nimimerkki)

Tekniikan lisäksi Saabilta on ostettu myös suunnittelutyötä, osa insinööreistä muuttaa Kiinaan asumaan. Saabilla on paljon hybrid-osaamista koska sitä kehitettiin ja kehitetään kai edelleenkin Ruotsissa GM-konsernin tarpeisiin.

Ihmettelijä (nimimerkki)

Ihmetelen miksi et reititä liikennettä eduskunnan palvelimenkautta VPN:llä? (kai teillä sellainen tietoturvan perusasia löytyy koneelta ja luulisi olevan pakollinen) Näin ohittaisit kaikki estot ja voisit normaalisti käyttää netin palveluita.

makemäki (nimimerkki)

Sähköautointoilulle tyypillistä on, että näistä ajoneuvoista kerrotaan pelkästään toimintamatka yhdellä latauksella ja huippunopeus. Kuka ostaa perinteisen auton pelkästään sen tiedon varassa, kuinka pitkälle tankillisella pääsee?

Vaiettuja asioita on auton kuljetuskyky, ajo-ominaisuudet ja turvallisuus kolarin tai tulipalon sattuessa. Suuri salaisuus on myös akuston hinta ja käyttökestävyys, joka tiettävästi on vain 500 latausta. Entä 20° pakkasen vaikutus toimintaan ja lämmityslaitteiden riittävyyteen.

Pegu (nimimerkki)

Sähköautot eivät kulje risujen polttamisella eikä tuulimyllyillä. Niiden tarvitsema lisäsähkö saadaan parhaiten ydinvoimalla tai vesivoimalla. Lopputulos on, että ydinvoimaa tarvitaan vähintään 4 lisää: 1 korvaamaan Venäjän ydinsähkö, 1 korvaamaan vanhentuvat Loviisan voimalat, 1 teollisuuden lisätarpeisiin ja 1 sähköautojen ja muun kulutussähkön lisääntyneeseen käyttöön. Tästä lienemme JJJK:n kanssa samaa mieltä.

Pegu (nimimerkki)

#14

Ei nuo mitään salaisuuksia ole. Pakkasella toimintasäde on puolet lyhkäisempi muun muassa lämmityksen johdosta (lämpö otetaan samoista akuista). Akkujen latauskestävyys on huomattavasti korkeampi kuin luulet.

Kyllä sähköautot ovat varsin järkevä vaihtoehto etenkin pääkaupunkiseudulla (lyhyet matkat, tarve vähentää kasvihuone ja hiukkaspäästöjä ja riittävän tiheä latausverkosto).

Jouni Snellman (nimimerkki)

Google on kuulemma Kiinan median mukaan lähdössä Kiinasta nyt huhtikuussa. Onko siitä mitään merkkejä?

Ostan (nimimerkki)

Jesh.
Vielä kun sitten Jyrki laitat stetsonin syvälle päähän ja ratkaiset seuraavat ongelmat.
Mistä halpaa sähköä sähköautoon?
Mistä töitä jotta on varaa ostaa sähköauto?

Kiinasta en ole kovinkaan huolissani siellä kun ei ole kaltaisiasi terroristeja johtotehtävissä.

Tekniikan tohtori (nimimerkki)

Autojen eristämiseen tulee soveltaa samoja sääntöjä mitä rakennuksiinkin. Ulkoseinän eristämiseen pitää panostaa erityisesti ja niiden vähimmäispaksuus tulee olla 500mm. Ilmanvaihdosta huolehtii korkeateknologinen järjestelmä. Näillä toimenpiteillä auton lämmitys on itseasiassa passiivienergiaperiaattella toimiva ja perustuu ajajan luovuttamaan ihmisenergiaan.

Kantti (nimimerkki)

#16

Vaikka akut kestäisivät normaalikäytössä useamman vuodenkin niin silti niistä tulee valtavat määrät ongelmajätettä jos autoissa aletaan laajemmin käyttää akkuja energian säilömiseen. Jotain parempaa pitää keksiä ennen kuin sähköautot tulevat yleistymään.

Jouni Snellman (nimimerkki)

Onko kukaan vaatinut Huang Qin välitöntä vapauttamista?

raiwo (nimimerkki)

en usko että tulen elinaikanani (nyt 35v) näkemään hyvää, edullista, suomessa toimivaa sähköautoa myytävänä. tavallisen kuluttajan saavuttamattomissa olevia varmasti tulee kyllä.

saaristolainen (nimimerkki)

"tekniikan tohtori" esittää, että sähköauton lämmitys pakkasilla voisi perustua matkustajien tuottamaan lämpöön, kunhan autot eristettäisiin.

Tohtori ei ikävä kyllä ole reaalimaailmassa (eli koskaan perehtynyt autojen tekniikkaan). Sitä voimakasta lämmitystä ja tuuletusta tarvitaan ensisijaisesti ikkunoiden huurtumisen ehkäisyyn. Mikään passiivienergiaratkaisu ei tuota voimakasta lämpimän ilman puhallusta lasipinnoille. Matkustajien hieman lämmittämää ilmaa pitää koko ajan vaihtaa jotta saadaan matkustajista haihtuva kosteus ulos. Jos sähköautoihin saadaan tuplaikkunat voisi se hieman auttaa. Vaan mikä on niiden vaikutus auton painoon ja hintaan...

änkyrä (nimimerkki)

Valtava hiilijalanjälki tulee Kiinan reissusta.

Taivaalle vedätte p_sk_ista vanaa...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset